Kuinka ihmeessä päädyin laulamaan Kol3ran ”When do we learn?” singlelle? Tätä kysyn kyllä edelleen itseltänikin, sillä kuukausi sitten en vielä tiennyt päätyväni heavyrock-singlelle kirkumaan. Mutta niin sitä vain löytyy nyt julkaistussa biisissä meikäläinen kuiskailemassa, säkeistöissä korkeinta ääntä vetämässä ja vielä huipennuksena biisin lopussa heavykirkumassa. Koska moni laulaja varmaan miettii, miten pääsisi mukaan produktioihin, paljastan tässä kirjoituksessa miten homma eteni.
1. Seuraa aktiivisesti verkkokeskusteluja ja ole itse aktiivinen
Kaikki lähti liikkeelle eräästä musantekijöiden Facebook-ryhmästä, jossa itselleni tuntematon henkilö etsi naislaulajaa mukaan metallimusaprojektiin. Liitteenä postauksessa oli 30 sekunnin pätkä kappaleen introa, josta selvisi lähinnä se, että meininki oli kovaa kitararokkia.
Facebookissa kannattaa seurata aktiivisesti paitsi musantekijöiden, myös laulajien, sanoittajien, tuottajien ja videontekijöiden keskusteluita. Suosittelen tulemaan aluksi kuuntelemaan ja kun ryhmän pelisäännöt ovat selvillä, myös aktiivisesti osallistumaan keskusteluun. Olen tänä vuonna löytänyt jo neljä uutta yhteistyökumppania musaproduktioihin näiden ryhmien kautta.
Aktiivisuus tarkoittaa minimissään sitä, että jos näet jotain itseäsi mahdollisesti kiinnostavaa, tuot aktiivisesti esiin osaamistasi ja kerrot, millä aikataululla pääsisit osallistumaan tekemiseen. Olin itse Kol3raan yhteydessä heti hakuilmoituksen postauspäivänä. Kerroin siitä, millaisia musatyylejä pystyn laulamaan, liitin mukaan pari biisinäytettä ja kerroin pystyväni melko pikaisesti tekemään tarvittavat äänitykset, jos vain biisi on sopiva.
Kol3ra vastasi viestiini saman päivän aikana ja jo kolmen päivän päästä biisin demo oli sähköpostissani. Eli nopeus ja selkeys on valttia.
2. Kannattaa satsata siihen, että perustarvikkeet ovat kunnossa
Ehtona halukkaille laulajalle Kol3ran yhteistyöehdotuksessa esitettiin se, että pitää pystyä omilla välineillä äänittämään omat lauluosuudet talteen. Kol3ra lupasi hoitaa kyllä laulujen miksauksen. Itseasiassa juuri se, että olen satsannut välineisiin niin, että pystyn kotona äänittämään hyvät lauluraidat, tuntuu olevan se juttu, mikä auttaa viemään asioita vauhdilla eteenpäin. On yhteistyökumppanille paljon isompi riski ja työläämpi vaihtoehto valita joku, jolle pitäisi löytää äänitysstudio jokaiseen vaiheeseen tekemistä. Siksi suosittelenkin laulajia opettelemaan lauluäänitysten perusteet ja hommaamaan kotiin äänityksiä varten tarvittavat välineet.
Tärkeimpinä laulun äänittäjän työkaluista mainittakoon
- DAW (Digital Audio Workspace) eli ohjelmisto, jolla tallennat ja käsittelet kappaleen raitoja. Esim. Garage Band, Logic Pro, Pro Tools. Itse käytän Garage Bandia ja välillä myös Logic Prota.
- Mikrofoni, itselläni käytössä on kondensaattorimikrofoni sE Electronics X1.
- Äänikortti (eli laite mikrofonin ja tietokoneen väliin. Äänikortti muuttaa äänen digitaaliseen muotoon, jolloin kone osaa lukea sitä. Äänikortilla myös säätelet esim. äänitysherkkyyttä). Minun äänityssetissä äänikorttina on Rolandin Quad Capture.
Lisäksi kannattaa huomioida, että jos äänitystila on seinäpinnoiltaan ääntä heijastava, jotain tarvitaan, ettei ääni kaiu kuin kanjonissa huhuillessa (hiukan liioiteltu ilmaisu, mutta ymmärtänet pointin). Akustiikkalevyihin ei ehkä ole aina mahdollisuutta satsata, mutta erilaisilla heijastusfilttereillä (mikrofonin taakse ja sivuille asetettava kaareva äänieriste) ja seinäpinnoille pehmeitä materiaaleja asettelemalla äänityksen laatua voi parantaa.
Kuvassa näkyy myös mikrofonin edessä popfilteri sekä mikrofoniteline.
3. Hoida homma aikataulussa
Meillä yhteistyö eteni niin, että sain kuullakseni biisistä version, jossa oli jo kaikki instrumentit ja päälauluraidat paikoillaan ja lisäksi ehdotus siitä, miten ylä-ääni voisi mennä. Pyysin jo samana päivänä vielä biisin sanoja ja sointuja voidakseni varmistaa, etten keksi omiani lausuntoihin tai stemmoihin. Homma eteni alusta alkaen välillämme rivakasta, vastasimme toistemme viesteihin alle vuorokaudessa.
Kahden päivän kuuntelun ja harjoittelun jälkeen laitoin viestiä, että aloitan lauluraitojen äänityksen seuraavana päivänä. Varmistin vielä, halutaanko laulun kuulostavan melankoliselta, vihaiselta vai pimeältä synkkyydeltä. Seuraavana päivänä toimitin sovitusti ensimmäiset lauluraitakokeilut, joista yksi oli pääylämelodia ja kolme muuta eri stemmoja sekä kuiskauksia. Näistä neljästä raidasta kolme päätyi lopulliseen biisiversioon.
Saatuani Kol3ralta ekan miksauksen biisistä lauluraitoineni sovimme, että vedän päämelodiaan vielä tuplauksen sekä loppuun kirkumista. Seuraavana päivänä nämä äänitykset olivat purkissa ja muutamaa päivää myöhemmin biisin lopullinen versio miksattuna. Kaiken kaikkiaan aikaa siitä, kun ensimmäisen viestin laulunäyteineni laitoin menemään siihen kun biisi oli valmiina menemään jakeluputkeen, meni kaksi viikkoa.
Ehdottomasti itse ainakin priorisoin edelle ne yhteistyökuviot, joissa jokainen aktiivisesti hoitaa oman tonttinsa ilman ajan peluuta ja selittelyitä. Se on toki ok, että välillä kaikki ei aina mene niin kuin suunnittelee, mutta siitäkin selvitään sillä, että avoimesti kerrotaan, missä mennään.
Kuuntele kappale Spotifyssa >>
Kuuntele kappale Youtubessa >>
Ps. Mietin tässä että löytyisiköhän sellaisia lauluntekemisestä tai laulamisesta kiinnostuneita, joilla oma eka julkaisu on vasta mietinnässä. Voisin ehkä järkätä jonkun pienen verkkosparrauksen ja päästäisiin miettimään, miten kannattaa edetä tekemisessä konkreettisesti. Jos tällainen kiinnostaa, jätä kommentti tai laita vaikka postia heli@helijarvenpaa.fi