tyoökaluja postausten tekoonHuom! Tämä postaus sisältää rutkasti aitoja kokemuksia ja yhden mainoslinkin, se on merkattu *merkillä.

Kaipaatko vinkkejä sisällöntuotannon tai muun luomistyön keventämiseen ja ideoiden löytämiseen? Tässä avuksesi listaus hyväksi kokemiani työkaluja ja työtapoja.

1. Tallenna heti ideasi, olitpa menossa missä tahansa

Ideoiden nappaamistyökalun pitää olla sellainen, että se on aina taskussa mukana. Joku kuljettaa muistivihkoa ja kynää, mutta itselläni matkassa on aina kännykkä. On tärkeää, että muistiinpanosovellus aukeaa nopeasti käyttöön, eikä vaadi vaikkapa erillisiä sisäänkirjautumisia. Tarkoitus on vain varmistaa, että ajatukset saadaan talteen ja ovat löydettävissä helposti myöhempää käsittelyä varten.

Käytän ideoiden tallentamiseen kahta kännykässä olevaa sovellusta. Kännykässä valmiina olevaan “muistiinpanot” -sovellukseen kirjoitan ylös tekstimuotoiset ideat. Sovellus kääntää myös sanellen annetut muistiinpanot kätevästi tekstimuotoisiksi. Erilaiset biisimelodia- ja lyriikkaideat puolestaan tallennan puhelimen ääninauhuri-sovellukseen. Näiden tallennuspaikkojen puoleen on hyvä kääntyä niissä tilanteissa, jos lyö tyhjää, eikä keksi mistä lähtisi liikkeelle.

2. Kalenteri ja rutiinien muodostustusta tukeva tapojen seurantasovellus

Onko tavoitteesi luoda sisältöä säännöllisesti? Oletko varannut kalenteristasi ajan sisällöntuotannolle? Asiat tuppaavat toteutumaan paremmin, kun niiden toteuttamiselle varaa kalenterista ajan. Itselläni on nyt tavoite kirjoittaa blogipostaus viikossa (kaksi eri blogia työn alla, joten tulokset jakautuvat kahteen eri alustaan) ja someen tehdä sisältöä päivittäin. Kalenterin lisäksi käytössäni on HabitBull-sovellus, jonne olen listannut asiat, joita pyrin tekemään säännöllisesti. Sovellukseen merkkaan, kun asia on tehty ja se laskee minulle tilastoja aikaansaamisistani tai aikaansaamattomuudestani.

3. Helpota ennakoinnilla sisällöntuotantopaineita

Arjessa tulee väkisinkin vastaan päiviä, jopa viikkoja, jolloin ei ole aikaa laatia postauksia. Näitä hetkiä varten on hyvä, jos varastossa on muutama postaus valmiina käytettäväksi. Itse kerään somepostauksia varten sisältöä tekemällä 2-4 kertaa kuussa kävelylenkin kameran kanssa jossain itselleni vieraassa paikassa. Yleensä käyn paikoissa, jonne pääsee julkisella liikenteellä tai polkupyörällä alle tunnissa. Kohteen ei tarvi olla mitenkään erityisen kuvauksellinen. Kuvaan seinäpintoja, varjoja, yksityiskohtia. Noita kuvia voin sitten käyttää inspiraationa ja kuvituksena postauksille tulevina viikkoina. Kerran viikossa kirjoitan valmiiksi kerralla nipun postausaihioita, joita voin käyttää niinä päivinä, kun parempiakaan ideoita ei tule mieleen tai aika on tiukilla.

4. Jos tekstinteko tökkii, kokeile “ei tehdä vielä valmista” -metodia

Monesti blogipostausta kirjoittaessa mielessä voi jo lähtötilanteessa olla haluttu lopputulos. Urakka tuntuu isolta, eikä oikein tiedä mihin tarttua. Huomaat vitkuttelevasi ja vilkuilevasi somealustoja kirjoittamisen sijasta. Mikä tällaisissa tilanteissa auttaa? Kannustan madaltamaa rimaa käyttämällä  “ei tehdä vielä valmista” -metodia. Käytännössä etene näin:

  • Älä yritä aloittaa jutun kirjoittamista otsikosta ja alkulauseista. Älä yritä aluksi edes kirjoittaa kokonaisia lauseita. Listaa vain asioita, jotka jutussa pitää muistaa ainakin mainita. Jos tuntuu, ettei asioita tule juurikaan mieleen, säilytä aihio ja tee jotain ihan muuta. Ensi kerralla sinulla on jo jotain mistä jatkaa eteenpäin.
  • Kun asialistalla on mielestäsi oleelliset asiat, tartu kynään “ajatuksenvirtaa” -asenteella. Ota listasta yksi asia kerrallaan ja kirjoita ilman suodatinta ja liiallista viilausta kuhunkiin nostoon liittyen vähintään kolme virkettä, jotka avaavat asiaa. Jos tuntuu, että tämä ei onnistu, ota tavaksesi harjoitella säännöllisesti ns. aamusivuja, eli metodia, jossa kirjoitetaan säännöllisesti suodattamatonta ajatuksenvirtaa paperille. (Itse kirjoitan aamusivuja iPadilla ja Nebo -sovelluksella.)
  • Alleviivaa ajatuksenvirtatekstistäsi parhaat ja merkityksellisimmät kohdat. Pyri järjestelemään löydöksesi loogiseen järjestykseen. Jos tuntuu, ettei kasassa ole tarpeeksi aineksia, jätä aihio muhimaan ja palaa sen työstämiseen myöhemmin.
  • Nyt voit alkaa parantelemaan, rikastamaan ja kiteyttämään tekstiä. Pian huomaat tekstin kasaantuvan kuin itsestään!

5. Hyödynnä kerran tekemääsi materiaalia eri muodoissa ja eri alustoilla useampaan kertaan

Montako kertaa olet käyttänyt aikaa jonkin sisällön tai vaikkapa taiteellisen tuotoksen luomiseen ja sitten tehnyt siitä postauksen tai pari ja siirtynyt seuraavaan aiheeseen? Musantekijöiden parissa ainakin usein törmää siihen, että kappaletta saatetaan hioa kuukausia, mutta työn markkinointiin aikaa käytetään todella vähän. Työkseni markkinointia tekevänä voin kertoa, että siinä vaiheessa, kun jonkun aiheen toistaminen alkaa itseäsi kyllästyttää ja vähän jo hävettääkin, ollaan vasta siinä tilanteessa, että joku jossain on ehkä saattanut asiastasi kuulla.

Koska digimarkkinointiin materiaalien teko on aikaavievää puuhaa, on hyvä testata aikaa säästäviä työkaluja. Omaa suosikkini on kätevä somekuvien ja pikku videoiden luomistyökalu *Canva. Canva toimii niin kännykässä kuin koneellakin ja tarjoaa älyttömän määrän erilaisia valmiita postauspohjia, joihin voit näppärästi muokata mukaan omat kuvasi ja tekstisi. Ja kun olet saanut postauskuvan valmiiksi, on helppoa painaa “resize” -nappulaa ja muokata vaikkapa vaakakuvasta Instastoryyn sopiva pystykuvan. Näin voit pikku muokkauksilla tehdä kätevästi postauksia eri kanaviin.

6. Hyödynnä arkeasi ja dokumentoi tekemistäsi

Pysähdypä arjessasi aikaisempaa useammin ennen jonkin työvaiheen aloittamista pohtimaan, olisiko jollekulle muulle kenties hyötyä siitä, että dokumentoisit tekemistäsi vaikkapa ohjepostauksen muotoon. Vai tuotatko esimerkiksi tuttavaasi neuvoessa sisältöä, josta voisi helposti muokata myös julkisen postauksen? Asiat joita ihmiset kysyvät sinulta, vinkkaavat siitä, minkä aiheiden asiantuntijana sinut nähdään. Myös erilaiset someryhmissä esitetyt kysymykset vinkkaavat “kipukohdista”, joihin ihmiset etsivät vastauksia. Näitä usein esitettyjä kysymyksiä poimimalla ja niihin vastauksen tarjoamalla luot “ikivihreää” ja seuraajiasi hyödyntävää sisältöä.