Musan tekemisen moni hahmottaa siltä osin, että joku säveltää, sanoittaa, soittaa ja laulaa kappaleen. Lisäksi tuttuja termejä voivat olla kappaleen sovittaminen, tuottaminen, miksaaminen ja masterointi. Kaikkia näitä tarvitaan, jotta saat aikaiseksi julkaisukelpoisen kappaleen. Mutta mitä kaikkea muuta pitää muistaa musiikkia julkaistessa? Miten kappaleen saa soimaan Spotifyyn ja muihin alustoihin? Tämän musanjulkaisijan muistilistan olen koonnut itselleni muistin tueksi ja jaan sen nyt sinunkin käyttöösi. Ei kun hyvää musaa julkaisemaan!
Sovi työnjako kappaleen kirjoittajien kanssa ja mieti valmiiksi miten toimit eri tilanteissa:
- Kuka vastaa mistäkin biisinkirjoittamisen, tuottamisen ja julkaisun osasta ja kuka tekee päätökset siitä, missä muodossa kappale lopulta lähtee julkaisuun?
- Millä aikataululla edetään? Mitä tehdään, jos työ ei etene sovitussa aikataulussa?
- Millaiset korvaukset työstä sovitaan? Miten jaetaan tuotannon ja markkinoinnin kustannukset? Entä miten jaetaan tekijänoikeudet ja mahdolliset tulevat rojaltit?
- Missä kanavassa projektiin liittyvät keskustelut käydään, minne tiedostot tallennetaan ja miten ne jaetaan toisille?
- Kuka kuvaa making of -materiaalia ja osallistuu kappaleen promoamiseen?
Valitse musiikin jakelija. Jakelija toimittaa kappaleen eri musiikkialustoille (Spotify, Apple Music jne.). Toimita kappale, kansikuva ja tekijätiedot jakelijalle vähintään kuukausi ennen kappaleen julkaisupäivämäärää. Mikäli olet julkaisemassa musiikkia ensimmäistä kertaa, pyydä jakelijalta URI-linkki Spotify for Artists tilillesi sekä ISRC- ja levynumero Gramex-ilmoitusta varten.
Jakelijasta riippuen voi kestää muutamasta päivästä pariin viikkoon ennen kuin kappaleesi ilmestyy Spotify for Artists tilillesi “Upcoming” -osioon. Tällöin pääset tekemään pitchauksen Spotifyn soittolistoille. Eli käytännössä täytät Spotify for Artists tilisi kautta kappaleen esittelytiedot ja ne välittyvät näin musalistojen tekijälle.
Ilmoita kappale Teostoon ja Gramexiin. Tee ilmoitus kaikkien kappaleen tekijöiden osalta sen mukaan mitä olette sopineet oikeuksien jaosta.
Suunnittele kappaleen promoamiseen tarkoitetut somepostaukset eli kuvat, videoklipit ja tekstit valmiiksi. Tarvitset 10-20 kpl erilaisia kuvia eri käyttötarkoituksiin ja näistä eri kokoversiot eri somekanaviin (esim. Insta Storyyn pystykuvaa, Facebookiin vaakakuvaa). Mieti miten saat aktivoitua postausten katsojia kommentoimaan ja reagoimaan. Mieti minne haluat ohjata liikenteen ja miten mittaat onnistumista. Esimerkkejä postausten aiheista:
- teaser-pätkät musasta ennen julkaisua + kansikuvan ja kappaleen nimen julkaisu
- artistin ja tekijöiden esittelypostaukset
- making of -materiaalia matkan varrelta
- hyödynnä saamasi kommentit postauksina
- live-versio biisistä tai pätkä siitä
- juhlista virstanpylväitä, kun menet kohti tavoitteita.
Kirjoita julkaisuun liittyvä tiedote / tarina. Esittele itsesi ja tavoitteesi sekä itse kappale. Hyvin toimii, jos aiheen voi sitoa johonkin ajankohtaiseen teemaan, paikkakuntaan tai tuoda itsestäsi esille muutakin kuin “xx julkaisi uuden kappaleen” -tyylisen otsikon. Selvitä paikallismediat, blogit, podcastit ja erikoisohjelmat, joille tiedotteen voit lähettää. Julkaise juttu omaan blogiisi ja somekanaviisi.
Selvitä soittolistat, jotka soittavat julkaisusi tyylistä musiikkia. Kontaktoi soittolistojen ylläpitäjät ja tarjoa kappalettasi mukaan. Yleensä vastineeksi toivotaan sitä, että otat listan seurantaan ja jaat tietoa listasta omille seuraajillesi.
Seuraa somekanavissa muita musantekijöitä, tuottajia, muusikoita ja toimittajia. Auta ja kannusta, älä vain tyrkytä omia juttujasi. Pyri jakamaan oppejasi matkan varrelta. Muista kiittää niitä, jotka tukevat sinua. Ehdottele “tehtäisiinkö yhdessä” ja “voidaanko auttaa toisiamme” -yhteistyötä. “Ota kuunteluun” tuputuksen sijasta pyydä palautetta ja kysy neuvoja etenemiseen. Puhu ääneen unelmistasi.
Kokeile somemarkkinointia. Jaa sisältöäsi myös musantekijöiden sekä musankuuntelijoiden someryhmiin. Entä keksisitkö jonkin markkinointikanavan missä muut musantekijät eivät vielä suurin joukoin ole?
Suunnittele ja toteuta musiikkivideon tekeminen. Mieti, voitko toteuttaa livestriimejä jostain teemoista.
Mieti, miten esität biisin livenä. Onko siitä erillinen akustinen versio vai hyödynnätkö taustanauhaa joltain osin. Kontaktoi keikkapaikkoja ja hae esiintymiskokemusta esimerkiksi Kertsi ry:n pöytälaatikkoklubilta, Samettiklubilta tai muista lauluntekijöiden yhteiskeikkatapahtumista.
Seuraa analytiikkaa sometileilläsi, kotisivujesi analytiikkatyökaluilla sekä Spotify for Artists -tilillä. Selvitä mikä tuo kuulijoita ja tee sitä lisää.
Haluatko saada seuraavat postaukset suoraan sähköpostiisi? Tilaa musa- ja markkinointiaiheiset postaukset uutiskirjeenä. Sisältöä tulee postiisi harvoin, mutta se on timanttista!