Leo NiemiMitä on musiikin synkronointi ja mitä lauluntekijän olisi hyvä siitä tietää? Haastattelussa music supervisor ja musiikin synkka-agentti, Sync Saunan perustaja Leo Niemi.

Mitä on musiikin synkronointi?

“Musiikin synkronoinnissa käytetään olemassa olevaa musiikkiraitaa ja lisensoidaan se audiovisuaaliseen sisältöön. Tyypillisiä musiikin käyttökohteita synkronoinnissa ovat esimerkiksi mainosvideot, tv-ohjelmat ja elokuvat. Musiikin lisensoinnista maksetaan tyypillisesti kohtuuhyvä korvaus, jonka lisäksi kappaleen käyttö kerryttää esityskorvauksia riippuen, missä medioissa filmiä näytetään.”

“Synkronointi käyttää siis valmiiksi jo masteroitua ja julkaistua musiikkia. On hyvä tiedostaa, että synkronointi ei ole tilaussäveltämistä, vaan tilaussäveltäminen on oma kenttänsä.”

Miten omaa musiikkia voi saada mukaan elokuviin tai mainoksiin?

“Music supervisorit etsivät jatkuvasti uutta musiikkia. Music supervisorit työskentelevät tyypillisesti av-tuotannoissa ulkoistettuina musiikkikonsultteina eivätkä ole sidoksissa mihinkään musiikkikatalogiin. Joko he löytävät sinut, koska teet kiinnostavaa musiikkia tai voit tarjota musiikkiasi suoraan heille. Musiikin synkka-agentit (eng. sync agent) taas edustavat tiettyä musiikkikatalogia (esim. levy-yhtiön, kustantajan tms.) ja etsivät edustamalleen musiikille synkronointimahdollisuuksia sekä hoitavat oikeuksien lisenssoinnin ja muut sopimusasiat. Voit tarjota musiikkiasi myös synkka-agenteille. Kolmas tapa on lisensoida musiikkia tuotantomusiikkikatalogiin.”

Miksi perustit Sync Saunan ja millaista synkronointiagentin työ on käytännössä?

“Intohimoni aina on ollut tukea suomalaisia musiikintekijöitä. On itselleni kunnian asia olla viemässä suomalaista musaa maailmalle. Keskeisin osa työtäni on löytää uniikkia ja oivaltavaa musiikkia tarjottavaksi kustannustehokkaasti synkronointiin. Henkilökohtaiset suhteet supervisoreihin ovat tärkeitä. Käytännössä työni on siis sitä että bookkaan tapaamisia ja koetan haistella mahdollisuuksia yhteistyölle sekä esitellä edustamiani tekijöitä.”

Millaista musiikkia synkronointiin kannattaa tarjota?

“Itseäni kiinnostaa uniikki laadukas suomalainen musiikki. Sellainen musiikki, joka on syntynyt ilman tavoitetta tehdä musiikkia synkattavaksi. Musiikin sopivuutta tai sopimattomuutta ei voi varmaksi arvioida edes kokenut supervisor, koska tarpeet vaihtelevat. Mutta jos puhutaan yleisimmistä musiikin käyttötarpeista, niin jotain ohjenuoria voin antaa.

Mainossektori on synkronoinnissa merkittävä kenttä, jossa makaaberit teemat kuten synkkä masennus tai kuolema ovat vaikeita synkronoitavia. Yllättäen myös romanttinen kahden ihmisen välinen rakkaus teemana on vaikea. Mutta rakkaus jotain asiaa kohtaan, kuten vaikka rakkaus tanssimiseen tai ystäviin löytää helpommin käyttöpaikkoja. Synkronoitavaksi tulemista edistää, jos musiikissa on dynamiikkavaihtelua. Synkronoitava musiikki ei yleensä ole tasapaksua, huminaa tai ambienttia tai indie kitararockia. Suomenkielisillä kappaleilla ei valitettavasti myöskään ole kysyntää kansainvälisillä synkkamarkkinoilla.”

Music supervisorin seitsemän vinkkiä siihen, miten omaa musiikkia voi tarjota synkronoitavaksi?

1. Googlaa “How to pitch music for supervisor” ja valmistele lähestymisviestisi ohjeiden mukaan napakaksi ja oleellisen infon sisältäväksi.

2. Ota yhteyttä työsähköpostini kautta. En halua yhteydenottoja esimerkiksi sosiaalisen median kanavien yksityisviesteihin.

3. Älä vain jaa musiikkiasi kertomatta, miksi olet sitä minulle jakamassa. Sano selkeästi, että tarjoat sitä synkattavaksi.

4. Tärkeintä on päästä kuulemaan musaa, eli laita linkki, josta pääsen musiikkiasi kuuntelemaan. Hyvä olisi myös mahdollisuus ladata kappale ja se, että näen waveformin. Tästä syystä esim. Google Drive -linkki on huono, mieluummin jako esimerkiksi DISCO:n, Soundcloudin tai Dropboxin kautta.

5. Jaa musiikkisi sekä wav että mp3-muodossa, jolloin mukana kulkee myös musiikin metadata. Huolehdi, että sähköpostissa tai mp3:ssa metadata on kunnossa. Tarvitaan biisin nimi, esittäjän nimi, genre ja tekijätiedot. Mielellään myös lyriikat mukaan mp3:seen.

6. Kerro mistä aineksista teet musiikkia. Biisien taustat, soundimaailmat, soittimet ja teemat kiinnostavat. Musiikkia tarjotaan paljon ja joukosta on vaikea erottua. Tästä syystä “teen kaikkea” -tyyppiset lähestymiset eivät oikein tuota tuloksia.

7. Älä kerro koko elämäntarinaa. Synkronoinnissa ei myydä artistia vaan musiikin tuottamia mielikuvia.

8. Ole oma itsesi: hyvä tyyppi ja saavutettavissa. Music supervisor ei ehdi antaa palautetta kaikesta vastaanottamastaan musiikista, mutta vaikka et saisi vastausta viestiisi, on ok olla yhteydessä uudestaankin taas uutta musiikkia tarjotessasi.

Tästä pääset tutustumaan ja olemaan yhteydessä Sync Saunaan >>

Sync Sauna logo