Oletko saanut houkuttelevan yhteydenoton Instagramissa tai muun sometilisi kautta? Tarjotaanko sinulle tuotetta tai palvelua sitä vastaan, että postaat omalta tililtäsi jotain tuotteeseen liittyvää? Mitä kannattaa miettiä, ennen kuin teet ensimmäisen vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan?

Mieti kuka yhteistyöstä oikeasti hyötyy

Mieti, vaikuttaako yhteyttä ottanut tili luotettavalta. Onko tilillä seuraajia ja ovatko sen omat postaukset laadukkaita? Entä onko itse mainostettava tuote tai palvelu sellainen, jolle haluat virrassasi tilaa antaa? Osassa tapauksia on jopa syytä tiedostaa, ettei tuotetta välttämättä ole laillista mainostaa (esim. uhkapelit, alkoholi, lääkkeet).

Mieti, mitä oikeasti haluat maailmassa edistää ja mille asioille tilaa virrassasi annat. Kuka hyötyy? Sinä, sun seuraajat vai pelkästään mainostaja? Vaikuttajayhteistyö on parasta silloin kun kyseessä on aidosti tuote tai palvelu mitä itse käytät ja tuotettu sisältö sopii yhteen muun sometilisi sisällön kanssa.

Mikä on somepostauksen oikea hinta?

Usein vaikuttajille tarjotaan lahjaksi tuotetta tai palvelua somepostausta vastaan. Tällainen vaihtokauppa harvoin on vaikuttajalle kannattava. Oman työsi arvon arvioimiseksi pohdi seuraavia kysymyksiä:

  • Paljonko aikaa ja osaamista annat yrityksen käyttöön, mitä vastaavan työpanoksen ostaminen vaikkapa mainostoimistosta maksaisi yritykselle? Ota huomioon, että aikaa ei kulu ainoastaan postauksen tekoon vaan myös yhteydenpitoon mainostajan kanssa sekä seuraajiesi kommentteihin ja kysymyksiin vastaamisessa. Sovi mainostajan kanssa työnjako, jotta et ajaudu rajattomasti yrityksen puolesta hoitamaan asiakaspalvelun työtehtäviä somessa.
  • Minkä arvoinen on seuraajakuntasi? Ovatko seuraajasi mainostajan kannalta oikeaa kohderyhmää ja mitä mainostajalle maksaisi saada vastaava määrä näyttökertoja omalla postaukselleen?
  • Montako sponsoroitua postausta voit vaikuttajana tehdää kuukaudessa? Millaisia yhteistöitä sinun tulee hakea, jotta postausten määrä, laatu ja tulosi ovat tasapainossa?
  • Saatu tuote ei tule sinulle ilmaiseksi. Tuotelahjoitus palkkiona tehdystä postauksesta katsotaan ansioiksi ja sinun tulee maksaa tuotteen hinnan pohjalta laskettu tulovero. Jos veroprosenttisi on esimerkiksi 24 %, maksat siis 100 euron arvoisesta tuotelahjasta itse veroa 24 e. 

Tee siis rohkeasti tuotteen tarjoajille oma ehdotuksesi kanavasta, sisällöistä, ajankohdasta ja palkkioista.

Tunne vaikuttajamainonnan pelisäännöt!

Päivittäin somessa törmää postauksiin, joita ei ole sääntöjen mukaisesti merkattu mainonnaksi. Mikäli kaupallinen yhteistyö jää merkitsemättä postaukseen, syyllistyvät sekä vaikuttaja että mainostaja piilomainontaan. Käytännössä Kilpailu- ja kuluttajaviranomainen tai Mainonnan eettinen neuvosto voi antaa asiasta huomautuksen. Vaikuttajalle asiasta seuraa maineriski, joka voi vaikuttaa yhteistyömahdollisuuksiin jatkossa.

Ehkä keskeisin sääntö on se, että jos tuottaa sisältöä palkkiota vastaan, tulee postauksiin lisätä heti alkuun merkintä kaupallisesta yhteistyöstä sekä infota, kenen kanssa yhteistyö on tehty. Instassa tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mainosmerkintä pitää selvitä jo siinä vaiheessa kun postaus virrassa vilahtaa, eli merkintää ei voi jättää postauksen perukoille. “Maksettu kumppanuus” mekintätyökalua tulee käyttää, mikäli tilillä se on käytettävissä. Youtubessa maininta pitää olla kuvaustekstissä sekä itse videossa niin kirjoitettuna kuin ääneen lausuttunakin.

Selkeitä ohjeita somemainontaan löydät lisää Kilpailu- ja kuluttajaviraston vaikuttajamarkkinoinnin ohjeistuksesta:
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/vaikuttajamarkkinointi-sosiaalisessa-mediassa/

Haluatko sparrausta somemarkkinoinnissa?