Millainen on hyvä tiedote musan julkaisuun tai keikkailuun liittyen? Kiinnostava, erottuva, mediassa julkaistavaksi päätyvä. Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Nappaa tästä viestintäkonkarin muistilista asioista, jotka huomioimalla parannat mediatiedotteesi läpimenomahdollisuuksia.

Tiedote on uutistoimituksiin lähetettävä infoteksti, joka sisältää uutisaiheen. Alla on keksitty näyte tyypillisestä musajulkaisuun liittyvästä tiedotetekstistä. Siis sellaisesta tekstistä, joita media vastaanottaa päivittäin. Tässä lähestymistavassa mikään ei erota kymmenistä muista samana päivänä tulleista viesteistä.
____________________________________
Pirkko Pitkänen Pieksämäeltä julkaisee ensisinglensä ”Kyynelten meri” keskiviikkona 1.11.

”Tässä kappaleessa on herkkyyttä ja voimaa, joka saa kuulijan ajattelemaan”, Pirkko kuvaa kappaletta.
__________________________________

Miksi tämä ei oikein toimi ja mikä toimisi paremmin?

Tarkistuslista tiedotteelle

Tässä listaus asioista, joita kannattaa pohtia, kun haluat parantaa tiedotteesi läpimenoa:

  • Toimittaja saa satoja otsikolla ”Artisti x julkaisee singlen y” olevia tiedotteita. Keksisitkö jotain kuvaavampaa, kiinnostavampaa, luovempaa? Onko artistissa tai kappaleen syntyprosessissa jotain mielenkiintoista näkökulmaa esiintuotavaksi?
  • Älä oleta, että nimesi jo tunnetaan. Mieti, miten kiteytetysti ja kiinnostavasti kerrot, kuka olet ja mitä teet. Toki, jos olet jo valtakunnallisesti tunnettu, esittelyä ei välttämättä vaadita. Mutta tällöinkin voisi olla mielenkiintoista kuulla, onko tekeillä jotain uudenlaista.
  • Karsi ilmaisut, joissa kerrot kuulijan puolesta mitä hän tuntee. Esimerkki tällaisesta huonosta ilmaisutavasta voisi olla vaikka ”Artisti X:n koskettava tulkinta…” Kerro mielummin omista tuntemuksistasi, musiikin genrestä ja ajatuksista joita kappaleen tekemiseen ja julkaisemiseen liittyy.
  • Ennen tiedotteen lähettämistä hyvä tapa testata viestin toimivuutta on miettiä, miltä tuntuisi postata sama viesti vaikkapa omaan blogiin tai somekanavaan. Tökkiikö jokin tai tuntuuko falskilta?
  • Ovatko musiikkisi teemat sidoksissa johonkin ajankohtaiseen teemaan tai vaikkapa paikkakuntaan? Jos ovat, tuo se ilmi, jolloin aiheesta tulee samaistuttava ja kiinnostava.
  • Joskus räväkkä ja persoonallinen promokuva voi saada toimittajan kiinnostumaan ja hyvä kuva parantaa myös tiedotteen läpimenomahdollisuuksia.
  • Ethän liitä kuvia ja äänitiedostoja sähköpostin liitteeksi vaan pistä viestiisi linkit materiaaleihin. Mielellään niin, että kaikki on koottuna nätisti yhteen kansioon, jonka linkität viestiisi. Muista pistää infokansioon myös kappaleeseen liittyvät metatiedot, kuten esim. tiedot kappaleen tekijöistä.
  • Mieti, voitko tarjota medialle sisältöä ja luoda yhteyttä muutoinkin kuin musan julkaisuhetkellä. Mieti, mistä aiheista olet kiinnostunut keskustelemaan.
  • Älä spämmää vaan lähesty etenkin oman musagenresi toimittajia tarjoamalla infoa ja juttuaiheita.

Entä jos tiedote ei mene läpi?

Oliko kaikki turhaa työtä, jos kukaan ei tartukaan tiedotteeseesi? Ei, sillä olet onnistunut ainakin kahdessa asiassa. Olet ensinnäkin uskaltanut promota itseäsi. Ja toisekseen varmasti ainakin joku vastaanottajista on lukenut viestisi ja ehkä tutustunut musaasikin. Ehkäpä olet onnistunut jopa madaltamaan kynnystä seuraavaa tiedottamiskertaa silmälläpitäen.

Lisäksi voit hyödyntää tekemääsi työtä eri tavoin. Voit julkaista tiedotteen omilla kotisivuillasi. Tai voit julkaista poimintoja siitä somekanavissa. Jos tapahtuu myöhemmin jotain, mikä tekee sinusta esiintyjänä tai kappaleestasi uudella tavalla kiinnostavan, sinulla on jo pohjainfo valmiina ja voit kontaktoida mediaa uudelleen.

PS. Tiesitkö, että voit halutessasi saada tiedon siitä, ketkä vastaanottajat ovat klikanneet kuuntelemaan musiikkiasi? Tämä tehdään käytännössä UTM-tagien avulla, jolloin luot jokaiselle vastaanottajalle oman linkin, jonka klikkausmääriä pystyt seuraamaan. Onko tämä jo tuttua vai toivoisitko aiheesta lisätietoja? Jätä kommentti blogin alle tai ota yhteyttä. Jos useampi on aiheesta kiinnostunut, voisin tehdä tutoriaalin aiheesta.