Tässä listaus eri tavoista, miten Youtubea ja tubettajia voi käyttää mainostajan kanavana.

1. Mainokset jotka näkyvät videosisältöjen lomassa.

Käytännössä näiden mainosten luominen tapahtuu niin, että julkaiset mainoksen omalle tubekanavallesi ja sitten teet tubemainoskampanjan Google Adwords -työkalujen avulla.

✅Edullista, maksat vain jos mainostasi katsotaan 30 sekuntia tai lyhyemmän pätkän ollessa kyseessä jos mainos on katsottu kokonaan. Testata voi pienelläkin budjetilla.

✅ Hyvä mahdollisuus kohdentaa ihmisiin, jotka ovat tietyistä henkilöistä tai aihealueista kiinnostuneita.

✅ Voit ohjata eteenpäin omiin kanaviisi ja saat analytiikkaraportin onnistumisestasi.

🤔Vaatii onnistuakseen Google Adwords ja Youtube-osaamista, eli varaudu palkkaamaan apua, jos itselläsi ei ole kokemusta.

🤔Katsojien näkökulmasta mainos keskeyttää oman katsomiskokemuksen, joten pitää olla joko oivaltavaa tai tosi ytimekästä sisältöä, jollei halua ärsyttää.

🤔Mainostaja ei voi olla aivan varma, jaetaanko mainosta myös jonkin negatiivisia reaktioita aiheuttavan videon yhteydessä.

2. Yhteistyö tubettajan kanssa niin, että mainostettava asia tulee mukaan tubettajan videolle

✅ Katsojien sitouttaminen. Tubettajalla on oma seuraajaporukka ja jos sisältö on tuotettu kanavaan sopivalla tyylillä, ei sisältömarkkinointi ärsytä aivan yhtä paljon kuin irrallinen katsomiskokemuksen katkaiseva mainossisältö.

✅ Hyvä mahdollisuus saada kiinnostumaan seuraajia tubettajan suosittelemasta asiasta.

✅ Tubettaja yleensä käsikirjoittaa sisällön (tai tätä ainakin suosittelen), eli vapauttaa mainostajan resursseja tekemisestä.

🤔 Kohdentaminen. Youtube tarjoaa valitettavasti kanavan pitäjille lähinnä tietoa vain seuraajien iästä ja sukupuolesta. Eli etukäteen voi olla vaikea arvioida, osuvatko kiinnostuksenkohteet yhteen. Kannattaa siis valita mieluiten tubettaja, jonka sisältö sopii hyvin yhteen mainostettavan asian kanssa. Jos haluaa tarkempaa tietoa osumatarkkuudesta, kannattaa videoon lisätä jonkin aktivointikamppis (esim. alekoodi, kamppissivulle ohjaus tms. jonka kautta toimivuutta voi tarkemmin analysoida).

🤔 Vaatii onnistuakseen sopimusosaamista. On sovittava esimerkiksi julkaisujen kestosta, aineistojen jatkokäyttöoikeuksista ja kommentoinnin moderoinnin rooleista ja linjauksista.

🤔 Hinnat pitää neuvotella, voi maksaa kaikkea satasista kymmeniin tuhansiin tubettajan panoksesta, kampanjan ideasta ja kanavan suuruudesta riippuen.

3. Yhteistyö tubettajan kanssa niin, että tubettaja tulee mukaan mainostajan videolle

✅ Voidaan saada tubettajan seuraajia, eli uutta yleisöä ohjautumaan mainostajan kanaviin.

✅ Yhteistyö voi parhaimmillaan lisätä videonteko-osaamista organisaatiossa ja innostaa omaa väkeäkin mukaan tekemiseen.

🤔 Vaatii tubettajan esiintymispalkkion lisäksi kuitenkin usein myös mainospanostuksia someen, jotta sisältö tulee löydetyksi.

🤔 Miten toteutetaan niin, että tubettaja voi olla oma itsensä, eikä hänestä tule tönkköä yhtiön edustajaa?

🤔 Vaatii sopimusosaamista ja luovia ideoita myös mainostajan päästä.

4. Tubettajan kanssa yhteistyössä tuotteen lanseeraaminen

✅ Moni tubettaja haaveilee tulolähteidensä monipuolistamisesta ja kaipaa myös vaihtelua tekemiseen, joten ei liene ihme, että markkinoille on tullut esimerkiksi tubettajien kirjoja, musiikkia, vaatemerkkejä ja muita fanituotteita.

✅ Voi auttaa brändin tunnettuuden luomisessa nopeasti nollasta, kun tubettajan yleisö on jo viestin kohderyhmässä.

🤔 Vaatii molemmilta osapuolilta pitkäaikaisempaa sitoutumista ja suurempaa panostamista sekä sopimusasioiden miettimistä. Menestystä on vaikea ennustaa tai menekkiä testata pikku budjetilla.

🤔 Vaatii kykyä löytää tekijä, jonka arvomaailmat ja tapa tehdä sopivat yhteen mainostajan arvojen ja toimintatapojen kanssa.

5. Yhteistyö tubettajan kanssa niin, että tubettaja osallistuu mainostajan tapahtumaan

✅ Hyvä tapa saada tapahtumaan osallistujia aktivoitumaan ja jakamaan sisältöjä, saattaa houkutella paikalle myös suurta yleisöä.

✅ Erinomainen keino etenkin silloin, jos kohderyhmäsi on nuori ikäluokka. Nuoret tulevat mielellään tilaisuuksiin nähdäkseen suosikkitubettajansa.

✅ Jos pystytään räätälöimään tapahtuma, jossa väkimäärä on kohtuullinen, edustaa toivottua kohderyhmää ja tubettaja tarjoaa esimerkiksi kouluttajana osaamistaan ja vinkkejään tai on muutoin kohdattavissa, on tämä varmasti osallistujille mieleenpainuvaa sisältöä, jota myös osallistujat jakavat eteenpäin.

🤔Pitää miettiä, miten järjestävä taho pääsee esille tubettajan ohella ja varmistaa, että tubettajan seuraajakunta on oikeaa kohderyhmää.

🤔Kannattaa miettiä hyvin, mitä osallistujille tarjotaan niin että lupaus vastaa toteutusta. Onko “tubettaja lavalla pönöttämässä ja kaukaa katsottavissa” riittävä lupaus.

🤔Massatapahtumissa pitää huomioida myös turvallisuusasiat ja nämä voivat rajoittaa toteuttamistapoja.

🤔 Kannattaa miettiä, miten yksittäinen tapahtuma aktivoi ihmisiä ennen ja jälkeen tapahtuman, jottei jää lyhyeksi kertapiikiksi vaikutuksineen.

6. Tubettaja toimii kumppanina videosisältöjen käsikirjoittamisessa tai tuottamisessa ilman, että itse esiintyy videoilla

✅ Tubettajilla on hyvä rutiini tekemiseen ja pystyvät joustavasti skaalaamaan tekemistä budjetin mukaan.

✅ Hyvä oman seuraajakunnan kiinnostusten tuntemus.

✅ Lupa odottaa “outside the box” -ideoita.

🤔 Uskaltaako mainostaja antaa tubettajalle vapauden toteutuksessa ja onko tulos silloin linjassa mainostajan omien arvojen kanssa?

🤔 Joskus tubettajan suosio pohjaa niin vahvasti persoonaan. On hyvä varmistaa, että itse käsikirjoitustaidot ovat sillä tasolla, että idea toimii mainostajan sisältönä ilman tuon persoonan käyttöä.

 

Heli Järvenpää on tubettajaMietitkö ensimmäistä videotuotantoasi? Tulen mielelläni sparraamaan käsikirjoittamisessa ja tuotannon ohjauksessa!

Kysy lisätietoja!

 

Tutustu video-osaamiseeni!