Listaus päivitetty 3.2.2023. Tässä jutussa on mukana affiliate-mainoslinkkejä ja olen ne merkannut vihreällä värillä ja tähti symbolilla * Olen suositellut tässä dokumentissa itselläni käytössä toimiviksi todettuja työkaluja. Ensisijaisesti maksuttomia versioita, joiden avulla pääsee testaamaan, mistä ominaisuuksista oikeasti on apua työssä.
1. CRM- TYÖKALU ASIAKKUUDEN HALLINTAAN
Hubspotin* ilmaisversiolla pääsee pitkälle. Sillä voi esim.
- Pitää yllä asiakasrekisteriä. Tiedot yhteydenotoista, myyntiprosessin vaiheesta, tehtävälistat.
- Integroida oman sähköpostin järjestelmään, jolloin näkee, koska asiakas on avannut viestin.
- Julkaista ajanvarauskalenterin omaan tai tiimin kalenteriin
- Tehdä kotisivulle yhteydenottolomakkeet, joista asiakastieto kertyy suoraan asiakasrekisteriin
- Lähettää uutiskirjeitä ja tehdä kampanjoille laskeutumissivuja.
Muita vastaavia CRM- ja markkinoinnin automaatiotyökaluja ovat esim. Pipedrive ja Active Campaign, mutta niissä on vain kahden viikon maksuton kokeilujakso. Näitä kannattaa ominaisuuksiltaan vertailla Hubspotiin siinä vaiheessa, jos Hubspotin ilmaisversio ei ominaisuuksiltaan riitä.
2. KUVAT SOMEPOSTAUKSIIN OIKEASSA KOOSSA
Canvan* maksuttomalla versiolla on helppo muokata kuvat haluamaasi kokoon. Työkalulla onnistuvat myös yksinkertaiset tekstimainosten animoinnit.
Itselläni on käytössä Canvan maksullinen versio. Pidän sitä hinnaltaan edullisena (11,99 e/kk). Maksullisessa versiossa hyviä ilmaiseversiosta puuttuvia toimintoja ovat laaja kuvapankki, lisää käytettäviä fontteja ja mahdollisuus napin painalluksella muuttaa tehdyn postauksen kuvasuhteita (tehdä esimerkiksi vaakakuvasta pystykuva).
3. TYÖKALU VERKKOSIVUKÄVIJÖIDEN KÄYTTÄYTYMISEN ANALYSOINTIIN
Microsoft Clarity on maksuton työkalu, joka tallentaa tiedon siitä, miten sivustokävijät liikkuvat (tai pahimmassa tapauksessa harhailevat) verkkosivustollasi. Yksittäistä kävijää ei pyritä millään tavoin tunnistamaan, mutta pystyt katsomaan videolta, miten yksittäisen käyttäjän hiiri liikkuu sivulla. Tämä auttaa ymmärtämään, mitä tietoa käyttäjät hakevat ja mitä polkuja pitkin he sivustolla etenevät. Ehdottomasti tärkeää tietoa sivuston kehittämiseen. Palvelu kokoaa myös sivukohtaiset heatmapit (eli kuvat, joista selviää, mitä asioita sivustolla klikkaillaan) ja tiedon siitä, kuinka pitkälle käyttäjät rullaavat katsomaan sivustoa.
4. MARKKINOINNIN KAMPANJOIDEN TULOSTEN MITTAAMINEN UTM-TAGEILLA
UTM.io on hyvä maksuton työkalu UTM-tagien luontiin. UTM-tagien avulla:
- Saadaan yhteen paikkaan koottuna tieto eri tileiltä/profiileista/somekanavissa tehtyjen postauksien saamista klikkauksista
- Kotisivun analytiikkatyökalu käyttää tätä tietoa mitatessaan eri markkinointikampanjoiden toimivuutta.
Tämä ratkaisu ei kerää henkilötietoja.
5. TEKOÄLYPALVELUT TEKSTITUOTANNON TUKENA
Tekoälypalveluiden kuten ChatGPT tai Copy.ai -avulla voi sanoa hyvästit tyhjän sivun ääressä jumittamiselle. Näiden palveluiden saat nopeasti aikaan ideoita vaikkapa some- ja blogipostauksiin. Molempia palveluita voi testata ja käyttää rajoitetuin ominaisuuksin maksutta. Lue tästä jutusta vinkit, miten aloittaa testaaminen.
Toivottavasti näistä työkaluvinkeistä on sinulle iloa. Jos tarvitset lisäapuja työkalujen käyttöönotossa, ole toki yhteydessä!