Virkattuja värikkäitä isoäidin neliö -tilkkuja.Viimeisen vuoden aikana Youtube-kanavani katsotuin video on ollut video otsikolla “Näin virkkaat isoäidin neliön.”  Eihän tämän pitäisi minua yllättää, ohjevideot ovat suosittuja. On monesti helpompaa katsoa nopeasti mallisuoritus ja matkia kuin lukea pitkiä ja vaikeaselkoisia ohjetekstejä.Silti tämä tieto on jotain, mitä olen joutunut vähän pureskelemaan.

Tubettajat kun neuvovat toinen toisiaan kanavien kasvattamisessa, usein kuultu neuvo on sisällön tuottaminen juuri nyt pinnalla olevista tai muuten yleisesti suosiossa olevista aiheista. Ei ole siis sattumaa, että tubettaja haastattelee äitiään juuri äitienpäivän alla tai testaa jotain teknistä uutuusvimpainta, joka Googlen tilastojen mukaan on nyt juuri se haetuin asia. Tavoitteena sisällön tuottajalla on saada uusia katsojia ajankohtaiseen teemaan tarttumalla. (Ja sitten tietenkin on myös niitä, joita äidin kuulumiset tai kännykän testailu oikeasti kiinnostavat.)

Tiedostan siis hyvinkin, että jos haluaisin kasvattaa omaa kanavaani, minun kannattaisi julkaista lisää virkkuu- ja neuleohjeita. Ehkäpä muutakin “Tee se itse” -sisältöä. Tällä hetkellä kanavalleni virkkuuvideon kautta päätyvä todennäköisesti jopa pettyy, kun videoillani ei ole mitään fokusta ja yhtenäistä teemaa.

Kaikesta tästä tiedosta huolimatta en ole suunnittelemassa videosarjaa virkatuista kukkasista tai neulotuista maskoteista. En yksinkertaisesti vain pidä siitä ajatuksesta, että lähtisin miellyttämisenhalusta tuottamaan painotetusti “tätä yleisö nyt haluaa” -sisältöä. Silloinhan ajautuisin lopulta tilanteeseen, jossa ajatuksia jäisi ilmaisematta, tarinoita kertomatta koska ne eivät sovi kanavan sisältölinjauksiin. Menettäisin vapauden kiinnostua monista eri asioista. Siksi aion ainakin toistaiseksi jatkaa ilman erityistä fokusta. Arkisten kuvien dokumentointi jo itsessään on mielestäni arvokasta. Olenko nyt näine ajatuksineni ihan hukassa ja yksin?

PS. Tässä TOP 3 katsotuimmat videot kanavallani viimeisen 365 päivän aikana