Nainen mainoskuvausten kulissien keskelläVaikuttajamarkkinointi alkaa olemaan jo monille markkinointipäättäjille tuttu asia. Mutta niin vain päädyin vielä 2020 saamaan kutsun vaikuttajatapahtumaan, jossa ei tunnuttu ymmärrettävän vaikuttajan ja mainostajan välistä työnjakoa. Koska en halua järjestäjää nimeltä mainita, puhuttakoon vaikka mainostajasta nimeltä Böö.

Tästä ihanaa mainossisältöä someenne!

Tilaisuuden alkuun järjestäjä lateli liudan sääntöjä. ”Tehkää paljon postauksia someen ja käyttäkää kaikissa postauksissanne hashtageja #tuotebööonparas #bööFinland2020, #perfectböölady jne.” Järjestäjä luetteli kaikki mainostajakumppanit, lähes kymmenen  hashtagia ja oletti, että nyt vaikuttajat innostuvat niitä kaikkia levittämään. Miksi ihmeessä ihmiset, joille ei oltu tarjottu vielä edes mitään kosketuspintaa näihin tuotteisiin ja palveluihin, olisivat omilta sometileiltään antaneet tilaa mainospostauksille?

Sitten järjestäjä kertoi illan ohjelmasta. Siinä oli vartin välein vaihtuvia mainospuheenvuoroja, ei aikaa kuvien ottamiselle taikka verkostoitumiselle. Jäi siis melkoisen epäselväksi, miten niitä mahtavia somepostauksia olisi edes saanut aikaiseksi Power Point -tulvan hyökyessä niskaan. Puheenvuorot huipentuivat siihen, että paikalla oleville vaikuttajille tarjottiin mahdollisuutta viikonloppumatkaan, jolla tutustuttaisiin mainostajien palveluihin tarkemmin. Matkaohjelmaa esiteltiin ylpeydellä, olihan se sullottu aamusta iltaan täyteen erilaista kaupallista sisältöä. Vastapalvelukseksi matkanjärjestäjä toivoi tietenkin jokaiselta osallistujalta yhtä blogi- tai vlogipostausta.

Mikä on kun ei matka kelpaa?

Nostin käden pystyyn ja kysyin: ”Mikä on tarjottavan matkan arvo kaikkine ohjelmineen, tämä tietohan tarvitaan verottajalle?” Seurasi kiusaantunutta kiertelyä, kokonaisuutta ei oltu vielä hoksattu laskea yhteen ja luvattiin, että mukaan valittavat saisivat kyllä sitten pyynnöstä sen tiedon. Taisin juuri siis siirtää itseni ”ei valitut” -kategoriaan. Voi ”harmi”.

Rakas mainostaja, hyppääpä nyt hetkeksi vaikuttajan kenkiin. Viikonloppumatka mainosmateriaalia tuottamassa, mitä se vaatii osallistujalta? Ensinnäkin viikonloppu tarkoittaa kolmen päivän varaamista matkoihin, tuona aikana ei ehdi tehdä niitä töitä, mistä palkkaa maksetaan. Eli menetät palkkasi kolmelta päivältä. Ja hoidat tietenkin jonkun kotiin hoitamaan lapsia/koiria siksi aikaa, kun olet erossa perheestäsi. Jos lisäksi tuotat sen toivotun blogin tai vlogin, työaika sisällöntuottamiselle ja aineistojen hyväksyttämiselle voi hyvinkin olla 1-2 päivää, eli oikeastaan menetätkin viikon palkan. Lisäksi vaikuttajan pitäisi laskea, minkä rahan edestä on saanut etuuksia (yöpymiset hotelleissa, ateriat, mahdolliset lahjatuotteet) ja käsitellä noita kuin palkkatuloja, eli ilmoittaa nuo tulona verottajalle ja maksaa verot tuloista normaalisti. Kuulostaako edelleen houkuttelevalta ja reilulta diililtä? Mainostaja haluaa vaikuttajan isot verkostot, sisällöntuotannon osaamisen ja hänen seuraajiinsa rakentamansa luottamuksen ja vaikuttaja maksaa siitä.

Vinkki: Sulla on yksi mahdollisuus antaa mielikuva joko asiallisena kumppanina tai työntää vaikuttajat kauas luotasi. Käytä ammattilaisia apuna, jos et itse vaikuttajamarkkinoinnin pelisääntöjä tunne.